کد خبر 74821
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۱

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور با اعلام وجود هفت ميليون موتورسيكلت در كشور، گفت: در حال رايزني با رييس جمهور براي برقي كردن همه موتورسيكلت‌هاي كشور هستيم.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، در نخستين كنفرانس ملي انرژي، فناوري‌هاي خودرو و توسعه پايدار با بيان اينكه روزانه ۶۰ ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي‌شود اظهار كرد: نتيجه اين مصرف، فعاليت روزانه ۸۰ هزار تاكسي در پايتخت و جريان يافتن روند زندگي و حمل و نقل است اما همين بنزين از آسيب‌واردكنندگان جدي به محيط زيست محسوب مي‌شود.

وي افزود: در حال حاضر در كشور ۴۰۰ كيلومتر مترو در حال احداث است كه اين رقم، رقمي قابل قبول است اما سرعت مناسبي ندارد و براي تسريع در روند ايجاد آن نياز به زمان و هزينه است.

رويانيان در ادامه با اشاره به فعاليت ۱۳ ميليون خودرو، گفت: پيش‌بيني مي‌شود تا ۱۵ سال آينده اين رقم به ۳۵ ميليون خودرو افزايش يابد و اين بدين معني است كه به مصرف ۱۸۰ ميليون ليتر بنزين نياز است.

به گفته وي در توليد ۱۸۰ ميليون ليتر بنزين هم ترديد وجود دارد. البته بنزيني كه درحال حاضر در كشور توليد مي‌شود، بنزين با اكتان بالاي ۸۰ است كه كيفيت آن مورد قبول نيست و بايد پرسيد با چه هزينه‌اي مي‌توانيم ۱۸۰ ميليون ليتر بنزين توليد كنيم.

رويانيان با اعلام اينكه در حال حاضر در كشور روزانه ۵۰ ميليون ليتر بنزين توليد مي‌شود و بيش از ۶۰ ميليون ليتر آن هم مصرف مي‌شود، اظهار كرد: همچنين روزانه۱۰۰ ميليون ليتر گازوئيل با كيفيت پايين در كشور توليد مي‌شود كه ۵۵ ميليون ليتر آن در صنعت حمل و نقل مصرف مي‌شود. البته اين يعني در حال حاضر در كشور روزانه ۱۱۵ ميليون ليتر گازوئيل و بنزين مصرف مي‌شود كه در آينده سه برابر مي‌شود.

رويانيان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ظرفيت خيابان‌هاي تهران، گفت: در حال حاضر سه برابر ظرفيت خيابان‌هاي تهران خودرو در اين شهروجود دارد و در صورت مديريت نشدن افزايش ميزان خودروها و نبود راهكارهاي مناسب براي مديريت شهري، در آينده‌اي نزديك كل شهر به پاركينگ تبديل مي‌شود.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور در ادامه با بيان راهكارهاي لازم در اين‌باره گفت: رفتن به سمت استفاده از انرژي‌هاي پاك يك انتخاب نيست بلكه يك اجبار است و بايد از خودروهاي دو نيرويي استفاده شود تا بتوان به مديريت مصرف سوخت در كشور دست يافت.

وي در ادامه با اشاره به همكاري‌هاي ستاد حمل و نقل و سوخت كشور با دانشگاه تهران در زمينه توليد خودروهايي با سوخت و انرژي پاك، گفت: در اين زمينه خودرو «غزل» را توليد كرده‌ايم كه در حال حاضر در مسابقات بين‌المللي حضور يافته و در حال انجام و اجرايي كردن اتوبوس‌هاي هيبريدي هستيم.

به گزارش ايسنا، وي در ادامه با اشاره به سياست‌هاي ستاد حمل‌ونقل و مديريت مصرف سوخت كشور كه در دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هاي سازمان هم لحاظ شده است، گفت: حمايت از مراكز پژوهشي و علمي براي استفاده از اين موضوع و حمايت از تجاري‌سازي اين صنعت دو راهكار جدي هستند كه در برنامه‌ريزي‌هاي ما لحاظ مي‌شوند.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور در ادامه با اعلام تردد هفت ميليون دستگاه موتورسيكلت در كشور گفت: تنها حدود يك ميليون از اين موتورسيكلت‌ها شماره‌گذاري شده‌اند و ساير اين موتورها جمع‌آوري و اسقاط مي‌شوند و در حال حاضر در حال رايزني با رييس‌جمهور براي جلب حمايت ايشان براي برقي كردن تمام موتورسيكلت‌هاي كشور هستيم.

به گفته وي بايد استفاده از دوچرخه‌هاي برقي، موتورسيكلت‌هاي برقي و ماشين‌هاي هيبريدي در دستور كار قرار دارد.

رويانيان در ادامه با اعلام معرفي خودروهاي هيبريدي به وزارت كشور و سامانه حمل و نقل عمومي عنوان كرد: كل اتوبوس‌هاي سامانه حمل و نقل عمومي كشور در داخل توليد مي‌شود و بيش از ۶۵ درصد اين اتوبوس‌ها كاملا در داخل توليد و مونتاژ مي‌شوند و مي‌توان اين ۶۵ درصد را هيبريدي كرد.

وي افزود: در حال حاضر ۲۹ هزار دستگاه اتوبوس در كشور و هفت هزار دستگاه اتوبوس در تهران تردد مي‌كنند و روزانه پنج ميليون سفر با اتوبوس در تهران انجام مي‌شود.

رويانيان در پايان با اشاره به ورود دانشگاهيان و بخش پژوهش كشور به بحث انرژي‌هاي پاك گفت: لازم است صنعت كشور هم در استفاده از فناوري‌هاي نوين گام‌هاي جدي بردارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس